تبلیغات
ناب ترین مطالب تکنولوژی اطلاعات - مطالعه‌ی موردی استراتژی Netscape و درس‌هایی برای كارآفرینان

به نام خدا

 

    تماس با مدیر سایت/Contact  ایمیل من

 وبلاگ من



-->

مطالعه‌ی موردی استراتژی Netscape و درس‌هایی برای كارآفرینان

عمومی ,

یکشنبه 28 خرداد 1385

نویسنده : محمدرضا شاهینی (دانشجوی دكتری مدیریت استراتژیك)
ناشر : همكاران سیستم
تاریخ انتشار : 08/03/1385

 

 مقدمه
استراتژی چیست؟ چه‌گونه به دست می‌آید؟ «كنت اندورز» كه یكی از نظریه پردازان بزرگ حوزه‌ی مدیریت استراتژیك به شمار می‌رود، از مطالعه‌ی موردی به عنوان یكی از ابزارهای مفید یادگیری استراتژی و مدیریت استراتژیك نام می‌برد. در مطالعه موردی، محقق مانند یك كاراگاه پلیس، حوادث رخ داده را بررسی می كند ، فرضیه های را حدس می زند و بدنبال آزمون فرضیه های خود بر می‌آید. براین اساس علاقمندان به حوزه استراتژی می توانند با مطالعه موردی شركتهای موفق و حتا ناموفق، استراتژی آن شركت‌ها را استخراج كرده و به بحث در مورد آن بپردازند. در ادامه نمونه‌ای از این مطالعات موردی ارایه می‌شود.

 مطالعه موردی (Case Study) استراتژی شركت Netscape
بنیان‌گذاران Netscape معتقدند كه اینترنت انقلابی در شیوه كار كردن و ارتباط مردم با هم بر پا خواهد كرد. آن‌ها ‌در صدد بودند كه یك نرم‌افزار زیر بنایی بسازند تا بتوانند شركت را در قلب دنیای شبكه‌ای جدید جای دهند و دست‌یابی به محصولات، تكنولوژی‌ها و بازارهای جدید را از طریق اینترنت برای آن مقدور كند.

"جیم كلارك" بنیان‌گذار Netscape می‌گوید: "قاعده‌ی كلی مسابقات اتومبیل‌رانی و موتورسواری كاملا برای كسب و كار كاربرد دارد: "سریع ‌‌بران و به پیش‌رانی ادامه بده (یا این كه بنشین و از مسابقه دادن صرف‌نظر كن)، همین كه سرعتت را كم كنی، یا از جاده منحرف می‌شوی، یا به درخت برخورد می‌كنی!"

Netscape در عرض دو سال از یك جست‌وجوگر عادی اینترنت، به پیشرفته‌ترین جست‌وجوگر برای كاربران كسب و كارها تبدیل شد. این شركت با افزایش سریع Serverهای جدید، ابزارهای كاربردی جدید و افتتاح Netcenter.com به سمت تجارت الكترونیكی گام برداشت. این فعالیت‌ها، جملگی در عرض چهار سال صورت گرفتند. وقتی كه American online در پاییز 1998 وارد این بازار شد، ارزشی برابر 10 میلیون دلار اندوخته شد.

Netscape چون می‌دانست بدون رشد، با مشكلاتی فراتر از سرمایه‌گذاری مجدد مواجه می‌شود، سرمایه‌گذاری در رشد را سرلوحه كار خود قرار دهد و در نتیجه حتا بیش‌تر از آن چه انتظار می‌رفت رشد كرد.

Netscap از اینترنت برای غلبه بر موانع سنتی‌ای كه تولیدكنندگان نرم‌افزار برای ورود رقبا كار گذاشته بودند (مثل وابسته كردن نرم‌افزارها به سخت افزارها یا فروش فقط از طریق خرده‌فروشان نرم افزار)، استفاده كرد. بدین ترتیب مشتریان به سادگی نرم‌افزارها را از وب سایت Netscape دان‌لود می‌كردند.

Netscape باید به سرعت می‌آموخت. مشتریان این شركت از كاربران ساده اینترنت كه فقط یك محصول (جست‌وجوگر اینترنت) را مصرف می‌كردند به كاربران دقیق و نكته‌سنج سازمانی كه مجموعه‌ای از محصولات بی‌عیب و نقص (100% قابل اطمینان) را می‌خواستند تبدیل شده بودند.  Netscapeباید طراحی، مستندسازی، تست، فروش و خدمات پس از فروش محصولات استراتژیك خود را به شیوه‌ای تخصصی‌تر و حرفه ای‌تر انجام می‌داد. در همین زمان، این شركت باید تعداد زیادی نیروی انسانی جذب می‌كرد. كلارك، برنامه‌نویسان جوانی را كه پیش از این روی جست‌وجوگر وب كار كرده بودند استخدام كرد و در كنار آنها از مدیران مناسب، مهندسین، متخصصان فروش و بازاریابی كه در صنایع مخابراتی و كامپیوتری فعال بودند استفاده كرد.  Netscape از یك بانك اطلاعاتی متخصصین شركت‌های High Tech آمریكا برای جذب نیرو استفاده كرد تا دانش تخصصی خود را تقویت كند.

هر چه Netscape بیش‌تر رشد می‌كرد، بیش‌تر به دنبال نهادینه كردن قابلیت‌های خلاق و نوآور كه مشخصه سازمان‌های كوچك است، می‌رفت. در اواخر سال 1996، شركت زیر بخش‌هایی با عنوان divlet در دپارتمان‌های محصول ایجاد كرد. هر divlet به مدیر بالادست خود گزارش می‌دهد و بر روری محصول خاصی كار می‌كند.

در سال 1997 بعد از آن كه Netscape نتوانست Navigator/Communicator را در Java بازنویسی كند، جیم باركزدیل، مدیر عامل این شركت تصمیم گرفت كه divletها، گزارش‌های خود را به طور مستقیم به آقای اندریسن ارایه كنند. اندریسن به عنوان مدیر "تكنولوژی" مسوولیتی در قبال "تولید محصول" نداشت، اما این اقدام باركزدیل باعث شد برنامه ریزی محصول به شیوه‌ای متمركزتر انجام شود و اندریسن از اختیار كافی برای حذف برخی از پروژه‌ها و گسترش دانش بین تیم‌هایی كه روی جست‌وجوگرها كار می‌كردند و تیم‌هایی كه روی Serverها متمركز بودند، برخوردار شود.

Netscape بازار اینترنت را از طریق مشتریانش شناخت. یك بانك بزرگ در سوییس از جست‌وجوگرهای Netscape برای شبكه داخلی خود استفاده كرد تا كارمندانش با استفاده از پروتكل‌های ارتباطی اینترنت، اطلاعات را در داخل بانك به اشتراك بگذارند. Netscape به سرعت اینترانت را به عنوان یك فرصت جدید شناسایی كرد و ایده آن را گسترش داد تا اكسترانت را به وجود آورد.

Netscape همچنین تعدادی "كاربر راهنما" برای آزمودن نسخه‌های جدید نرم افزارها و بازخور سریع به برنامه‌نویسان آنها تربیت كرد. این شركت از درون خود ابتكاراتی به خرج داد تا بتواند روش‌های جدیدی برای كاربری تكنولوژی‌هایش در بازارهای شركتی بیابد. شركت تكنولوژی‌های خود را برای خلق اكسترانت‌هایی كه مهندسان، فروشندگان، بازاریابان و پرسنل خدمات پس از فروش را با فروشندگان مستقل نرم‌افزار، ISP ها و سازندگان كامپیوتر مرتبط می‌كرد، به كار گرفت.

 نتیجه گیری
اگر چه در این مقاله، استراتژی این شركت به صورت خلاصه و اجمالی مورد بررسی قرار گرفت اما از همین شناخت اندك نیز می‌توان مطالبی را استخراج كرد كه برای كارآفرینان  آموزنده باشد، چهار نكته كلیدی دراین مطالعه مورد وجود داشت كه در زیر بدان‌ها اشاره می‌شود.

1- استراتژی، یادگیری است.
2- استراتژی با خلاقیت و نوآوری همبستگی دارد.
3- چشم انداز الهام بخش و وحدت بخش می‌تواند موفقیت به همراه داشته باشد.
4- استراتژی نگاه به محیط است، به مشتری، رقبا، تامین كنندگان و غیره



بقیه مطالب وبلاگ l یک مثال ساده در ماکرو نویسی
l ایجاد یک ماجول در ماکرو
l اولین درس ماکرو
l آغاز ماکرو نویسی در اکسل
l تبلت پی سی چیست؟
l سیستم عامل آندروید چیست ؟
l ملکه تبلت‌ درCES 2011 کیست؟
l چگونه یك متخصص امنیتی شوم؟
l تحلیلى اقتصادى از تاثیر اینترنت و فناورى اطلاعات بر بازارها و موسسات بیمه‌
l راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز فناوری دنیا در چین
l معرفی MRTG به عنوان نرم افزار Monitoring شبکه
l نرم‌افزار یک ‌بیستم صادرات هند را شامل می‌شود
l سایت انستیتوی فیلم آمریكا
l What is Chief Information Officer
l مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از فناوری‌های بی‌سیم و موبایل