تبلیغات
ناب ترین مطالب تکنولوژی اطلاعات - مطالب مهر 1385

به نام خدا

 

    تماس با مدیر سایت/Contact  ایمیل من

 وبلاگ من



-->

کپی غیر قانونی از ویندوز ویستا غیر ممکن است

گوشه و کنار فناوری اطلاعات ,

شنبه 15 مهر 1385

www.itiran.com


15 مهر 1385 - مایكروسافت تصدیق كرد كه سیستم عامل ویندوز ویستا به گونه‌ای طراحی شده است كه كپی غیرقانونی از روی آن غیر ممكن خواهد بود.

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بزرگ‌ترین شركت نرم‌افزاری جهان كه از بابت كپی غیرقانونی برنامه‌هایش به‌ویژه ویندوز XP در جهان، ضرر مالی قابل توجهی را متحمل شده است، با همكاری كارشناسان و متخصصان امنیتی، ویستا را طوری طراحی كرده است كه قانون كپی‌رایت خواه‌ناخواه به اجرا در می‌آید.

بر اساس اعلام مایكروسافت ویستا در ابتدای طراحی، از لحاظ امنیتی در سطح پایین‌تری از ویندوز XP، قرار داشت.

مایكروسافت بر آورده كرده است كه از هر پنج نسخه‌ی نرم‌افزار ویندوز در جهان، یكی به طور غیر قانونی كپی شده است، در حالی كه برنامه‌ی ویندوز بر روی 90 درصد از رایانه‌های جهان نصب شده است.

شركت Business Software در ماه می ‌اعلام كرد: 35 درصد از نرم‌افزارهای رایانه‌یی مورد استفاده در سراسر جهان غیر قانونی هستند.


سرویِس خبری فوگل دات آی آر (Foogle.ir)

معرفی سایتها و وبلاگها ,

شنبه 15 مهر 1385



جان نباشد جز خبر در آزمون         هر که را افزون خبر جانش فزون


Epist
Epist

 

سرویِس خبری فوگل دات آی آر (Foogle.ir) به عنوان یک پورتال خبری با هدف آسان سازی دسترسی کاربران فارسی زبان اینترنت به اخبار و رویدادهای گوناگون مطرح شده در سایتهای مجاز داخل طراحی و پیاده سازی گردید.

این سیستم بطور خودکار در تمام طول شبانه روز، لحظه به لحظه منابع خبری مورد نظر را بررسی و آخرین اخبار آنها را در قالب عنوان و توصیف خبر در اختیار کاربران قرار میدهد. همچنین در صورتیکه عکس مرتبط با خبر وجود داشته باشد، عکس کوچک شده و تمبر نمای آن در کنار خبر نمایش میدهد.

فوگل دات آی آر خود را موظف به رعایت امانت داری در اشاره به منبع خبر میداند و بر این اساس کلیه اخبار و عکسها به همراه درج منبع اصلی در اختیار کاربران قرار داده میشوند.

فوگل دات آی آر در ابتدای راه است. نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما به ما در پیمودن این مسیر کمک میکند.


تیم طراح فوگل دات آی آر (Foogle.ir) - شركت پیشگامان فن و دانش شرق
-------------------------------------------------------------------------
<< ک . ز : با آرزوی موفقیت برای این تیم ایرانی >>


جزئیات پذیرش دانشجو در دانشگاههای مجازی

گوشه و کنار فناوری اطلاعات ,

چهارشنبه 12 مهر 1385

www.itiran.com

11 مهر 1385 - بزرگراه فناوری - در دور جدید ثبت نام، پذیرش دانشجوهای مجازی با آزمون اختصاصی و غیر همزمان با آزمون سراسری صورت می گیرد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌دنبال استقبال بالای متقاضیان ورود به دانشگاه‌های مجازی در صدد صدور مجوزهای بیشتر جهت ایجاد این دانشگاه‌ها و رشته‌های مجازی در کشور است.

کار گروهی با عنوان تنطیم مقررات و آیین نامه های دوره مجازی پیش ار تابستان امسال در وزارت علوم تشکیل شده که قرار است به تدوین آیین نامه های مختلف روش اجرا، روش تدریس، مقررات آموزشی و ... بپردازد

در حال حاضر حدود دو سال و نیم از پذیرش دانشجویان در دوره‌های مجازی دانشگاه‌ها می‌گذرد و مسؤولان پس از گذشت این مدت و استقبال گسترده متقاضیان در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که با تدوین آیین‌نامه‌های جدید اقدام به سامان‌دهی پذیرش دانشجو در دوره‌های مجازی کنند.

"رجبعلی برزویی"، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی و دبیر شورای گسترش در خصوص تعداد دانشگاه‌های مجازی در کشور می‌گوید: در حال حاضر دانشگاه‌های " شیراز"، "علم و صنعت"، "امیرکبیر" و "خواجه نصیر" مجریان تحصیل به روش مجازی در کشور هستند.

وی با اشاره به افزایش متقاضیان آموزش‌های مجازی می‌افزاید: دانشگاه‌های بسیاری نظیر شهید بهشتی، دانشگاه قم و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز برای ایجاد این نوع آموزش متقاضی هستند.

به گفته برزویی بخش خصوصی نیز در این زمینه ابراز آمادگی کرده اما برای دادن مجوز به این بخش نیاز به تدوین آیین‌نامه‌ای بود که پس از تدوین در تاریخ پانزدهم بهمن‌ماه 84 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا شد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی ادامه داد: این آیین‌نامه با عنوان آیین‌نامه چگونگی تاسیس موسسه‌های غیردولتی- غیر انتفاعی الکترونیکی است.

برزویی می‌افزاید: دریافت مجوز آموزش مجازی توسط دانشگاه‌های دولتی آسان‌تر بوده و نیاز به هیات موسس و موارد دیگری که بخش خصوصی باید دارا باشد، نیست، بخش دولتی تنها باید نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و محتوای دروس را فراهم کند.

دبیر شورای گسترش آموزش عالی می‌گوید: اما بخش خصوصی باید هیات موسس خود را معرفی کرده و بسترها و خطوط پرسرعت داشته باشد تا پس از بررسی‌های وزارت علوم، مورد تایید قرار گرفته و مجوز اصولی دریافت کند. در ادامه نیز چنانچه تمام شرایط مورد نظر وزارت علوم را فراهم کرد، مجوز قطعی دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون به سه موسسه بخش خصوصی مجوز تشکیل مرکز آموزش مجازی داده شده، گفت: طبق آیین‌نامه مذکور این موسسه‌ها باید هیات موسس را معرفی و سخت‌افزارها و سیستم LMS (مدیریت سامانه) خود را آماده کنند.

این مراکز خصوصی همچنین باید یک‌سوم محتوای دروس و رشته‌ای که می‌خواهند ارایه دهند را به‌صورت الکترونیکی آماده کنند تا موافقت اصولی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بگیرند.

وی بیان داشت: تمامی دانشگاه‌ها و بخش خصوصی متقاضی آموزش مجازی مجوز خود را از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم دریافت می‌کنند.

همچنین طبق مصوبه مجلس ایجاد، تاسیس، انحلال و ادغام هر گونه موسسه آموزشی و پژوهشی در کشور بر عهده شورای گسترش آموزش عالی است.

نحوه جذب دانشجو

دبیر شورای گسترش آموزش عالی اظهار داشت: تاکنون نحوه جذب دانشجو بر عهده خود دانشگاه‌ها و با هماهنگی وزارت علوم بود. به این ترتیب که دانشگاه‌ها خودشان معیارهایی برای جذب دانشجو تعیین کرده بودند.

برزویی تصریح کرد: پذیرش دانشجو در مراکز آموزش مجازی دانشگاه‌ها به دو طریق صورت می‌گرفت یا به‌صورت پذیرش فراگیر و یا از طریق آزمون سازمان سنجش اقدام به پذیرش دانشجو می‌شد.

وی اظهار داشت: اما از آغاز دور جدید پذیرش دانشجو، به دانشگاه‌های سراسر کشور اعلام شده که پذیرش دانشجو در دوره مجازی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود اما این آزمون به‌صورت اختصاصی بوده و هم‌زمان با آزمون سراسری برگزار نخواهد شد.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه هر دانشگاه به‌صورت منفرد و یا چند دانشگاه با همکاری یکدیگر آزمون مورد نظر را برگزار می‌کنند اما برگزاری این آزمون از طریق سازمان سنجش کشور انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با اشاره به اینکه مقررات آموزش عالی کشور در رابطه با دانشجویان حضوری در مورد دوره‌های مجازی نیز صدق می‌کند، گفت: دروسی که در دوره‌های مجازی ارایه می‌شود دقیقا مانند دوره‌های حضوری است اما با این تفاوت که کتاب‌های این نوع آموزش در اینترنت قرار داده شده و در واقع کتاب آن‌ها اینترنتی است، اما درس‌های آزمایشگاهی دانشجویان دوره مجازی در دانشگاه و امتحان پایان ترم این دروس نیز به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

برزویی گفت: امتحانات دانشجویان دوره‌های مجازی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، اما امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک امتحانات نیز به‌صورت مجازی برگزار شود.

تعیین شهریه و ظرفیت بر عهده دانشگاه

برزویی با بیان اینکه تعیین شهریه برای دانشجویان بر عهده خود دانشگاه است، تصریح کرد: هزینه شهریه توسط هیات امنای دانشگاه مشخص می‌شود، البته سامان‌دهی شهریه‌های دانشجوهای دوره مجازی در وزارت علوم مطرح بوده و در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد ظرفیت پذیرش این نوع آموزش گفت: ظرفیت پذیرش بستگی به دانشگاه داشته و استقبال توسط دانشجویان قابل توجه است به‌طوری که تقاضا به مراتب بیشتر از ظرفیت دانشگاه است.

رشته‌های مجازی

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی از تعداد دانشجویان دوره‌های مجازی در کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اکنون 10 رشته در دوره کارشناسی تدریس می‌شود که شامل رشته‌های حقوق، زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه شیراز و علوم حدیث در دانشگاه غیرانتفاعی علوم حدیث است.

دوره کارشناسی رشته‌های مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر نیز در دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر تدریس می‌شود.

در دوره کارشناسی ارشد نیز پنج رشته تدریس می‌شود که مهندسی فناوری اطلاعات و حقوق در دانشگاه شیراز و معماری کامپیوتر، مخابرات و مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدریس می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دوره دکترا به‌صورت مجازی تدریس می‌شود؟ گفت: هنوز دوره دکترا در آموزش مجازی ارایه نمی‌شود.

دبیر شورای گسترش آموزش عالی گفت: برای تولید و نوشتن هر واحد درسی در دوره مجازی نیاز به 10 میلیون تومان بوده و هر رشته تحصیلی در این دوره یک میلیارد تومان هزینه‌بر است.

وی بیان داشت: هنوز در دوره مجازی فارغ‌التحصیلی نداشته‌ایم زیرا مدت مدیدی از این نوع تدریس در دانشگاه‌ها نمی‌گذرد.

برزویی تصریح کرد: کارگروهی با عنوان "تنظیم مقررات و آیین‌نامه‌های دوره مجازی " پیش از تابستان امسال در وزارت علوم تشکیل شده که قرار است به تدوین آیین‌نامه‌های مختلف روش اجرا، روش تدریس، مقررات آموزشی و بسیاری موارد دیگر مرتبط با آموزش مجازی بپردازد.

وی در خصوص امکان افزایش رشته‌های مجازی در دانشگاه‌های کشور گفت: این امکان در صورتی فراهم خواهد شد که دانشگاه مربوطه شرایط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را داشته باشد و در این صورت مجوزهای لازم صادر خواهد شد.

روش تدریس در دانشگاه‌های مجازی


مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در خصوص نحوه تدریس در دانشگاه‌های مجازی کشور گفت: شیوه ارایه دروس این‌گونه است که مرکز آموزش مجازی دارای پایگاه اینترنتی بوده و دانشجو برای ورود به این سامانه دارای کلمه شناسایی و رمز است.

وی با بیان اینکه این پایگاه اینترنتی دارای بخش‌های مختلف خبررسانی، مراجعه به استاد، سرفصل، کلاس و بسیاری موارد الزامی دیگر است، تصریح کرد: در این پایگاه به‌طور کامل مشخص شده که در این ترم چه دروسی ارایه شده و چه تعداد دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

به گفته وی، همچنین در این سیستم الکترونیکی (سایت) مشخص شده که درس‌ها، در چه روزهایی ارایه می‌شود و استادان حل تمرین نیز در چه زمانی حضور دارند.

وی تصریح کرد: در تحصیل به روش آموزش مجازی، برنامه‌های مشخصی برای حضور استاد و دانشجو در کلاس مجازی وجود دارد و برای ایجاد این محیط مجازی از نرم‌افزار LMS (مدیریت سامانه) استفاده می‌شود.

دبیر شورای گسترش آموزش عالی با بیان اینکه در آموزش مجازی دو نوع استاد وجود دارد، گفت: استاد اصلی دروس را به دانشجویان تدریس می‌کند و استاد معاون نیز اشکالات دانشجویان را رفع کرده و به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهد، استاد اصلی فقط هنگام تدریس حضور دارد، اما حضور استادان حل تمرین به مراتب بیشتر از استادان اصلی است.

وی با بیان اینکه در این سیستم محیطی نظیر اتاق چت (اتاق گفت‌وگو) وجود دارد، گفت: دانشجو در طول هفته این فرصت را دارد که اگر کلاس برقرار نبود و با مشکلی در دروس مواجه شد، اقدام به ارسال ایمیل به استاد کرده و استاد نیز در اسرع وقت موظف به پاسخ دادن به دانشجو است.

برزویی افزود: در تمام لحظاتی که دانشجو به اینترنت وصل می‌شود، تمام بخش‌های دروس خوانده شده توسط این سیستم ثبت می‌شود و استاد می‌تواند ببیند که دانشجو تا کدام قسمت درس را خوانده و در چه ساعت‌هایی مراجعه کرده است.

دبیر شورای گسترش آموزش عالی افزود: دروس به‌صورت الکترونیکی تبدیل شده و صدا و تدریس استاد روی آن قرار می‌گیرد و در بسیاری از مواقع تدریس استاد به‌صورت فیلم روی درس قرار داده می‌شود.

برزویی با بیان اینکه "اعتبار اینترنتی " برای دانشجویان توسط دانشگاه به‌صورت رایگان قرار می‌گیرد، گفت: دانشجویان برای ورود به سیستم الکترونیکی دانشگاه دارای رمز عبور و ایمیل ویژه‌ای هستند که ممکن است در هر سال و یا هر درس تغییر کند.

وی ادامه داد: استاد نیز دارای لیست حضور و غیاب بوده و از حضور یا عدم حضور دانشجو آگاه است، همچنین در این سیستم ساعات تشکیل کلاس نیز مشخص شده است.


سایبراسپیس چیست ؟

سیستم های هوشمند ,

شنبه 1 مهر 1385

همشهری آنلاین
نویسنده : هلن صدیق بنای

فضای سایبر (Cyberspace) عبارتی است كه در دنیای اینترنت، رسانه و ارتباطات بسیار شنیده می‌شود.

به نظر می رسد بكارگیری این اصطلاح در این زمینه و برای ارجاع به امور فنی به آن رنگ و بویی صرفا فنی و مكانیكی داده باشد. ملاحظه دقیق‌تر این اصطلاح نشان می‌دهد كه این واقعیت، وجوه و جنبه های متنوعی از جمله خصلت های روانشناختی قابل توجه  نیز دارد. در منابع موجود آمده است كه:

واژه سایبر از لغت یونانی Kybernetes به معنی سكاندار یا راهنما مشتق شده است. نخستین بار این اصطلاح "سایبرنتیك" توسط ریاضیدانی به نام نوربرت وینر Norbert Wiener در كتابی با عنوان "سایبرنتیك و كنترل در ارتباط بین حیوان و ماشین" در سال 1948 بكار برده شده است. سایبرنتیك علم مطالعه و كنترل مكانیزم ها در سیستم‌های انسانی، ماشینی (و كامپیوتر ها) است.

سایبر پیشوندی است برای توصیف یك شخص، یك شی، یك ایده و یا یك فضا كه مربوط به دنیای كامپیوتر و اطلاعات است. در طی توسعه اینترنت واژه های تركیبی بسیاری از این كلمه سایبر بوجود آمده است كه به تعدادی از آنها اشاره می كنیم:

‍ فضای سایبر(Cyberspace)، شهروند سایبر (Cybercitizen) ، پول سایبر (‍Cybercash)، فرهنگ سایبر (Cyberculture)، راهنمایی فضای سایبر (CyberCoach) ، تجارت سایبر (Cyberbussiness) ، كانال سایبر (Cyberchannel) و ....

واژه "فضای سایبر" را نخستین بار ویلیام گیبسون William Gibson نویسنده داستان علمی تخیلی در كتاب نورومنسر Neuromancer  در سال 1984 به كار برده است.

فضای سایبر در معنا به مجموعه هایی از ارتباطات درونی انسانها از طریق كامپیوتر و مسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیكی گفته می شود.

 یك سیستم آنلاین نمونه ای از فضای سایبر است كه كاربران آن می‌توانند از طریق ایمیل با یكدیگر ارتباط بر قراركنند. بر خلاف فضای واقعی، در فضای سایبر نیاز به جابجایی‌های فیزیكی نیست و كلیه اعمال فقط از طریق فشردن كلیدها یاحركات ماوس صورت می‌گیرد.

این عدم جابجایی فیزیكی، محققان را واداشت كه به مطالعه برخی شباهت‌های فضای سایبر با حالت های نا هشیاری، بخصوص حالت‌های ذهنی‌ای كه در رویا ها ظاهر می‌شوند، بپردازند.

 آنان با الهام از گفته های یكی از رهبران بزرگ "ذن" به نام چانگ تزو (Chuang Tzu) برای تحقیقات خود در زمینه كشف شباهت‌هایی بین فضای سایبر و رویا بهره جسته اند. گفته می شود كه:

"چانگ تزو شبی در خواب می بیند كه یك پروانه شده است. وقتی بیدار می شود با  خود می اندیشد: آیا من مردی هستم كه خواب می بیند پروانه شده است، یا اینكه  پروانه ای هستم كه اكنون خواب می بیند  یك"مرد" شده است."

روند كاری یك كاربر كامپیوتر در فضای سایبر دقیقا نوعی یكی شدن یا محو شدن در درون واقعیتی متفاوت یعنی واقعیتی مجازی كه ورای قوانین و واقعیت های واقعی است. مانند یك رهبر ذن در هنگام مدیتیشن كه با محیط اطراف خود به وحدت می رسد، كاربر كامپیوتر هم در هنگام كار در فضای مجازی با آن یكی می شود.

شما تقریبا بی حركت و آرام می نشینید، چشمانتان روی پرده ای درخشان خیره می‌شود، اتاق كاملا تاریك است، تنها منبع نور در درون شما است و در حالیكه همه توجه و ذهنتان بر كلمات و تصاویر این پرده درخشان متمركز است ، انگشتانتان كلیدهای كی بورد را می‌نوازد. در این لحظه دوست دارید با  ذهنیات و تصورات خود یگانه شوید . مرز بین دنیای درون و بیرون تقریبا ناپدید می‌شود و دیگر گذر زمان معنایی ندارد.

البته این سناریوی هر روز كاربران كامپیوتر نیست. زیرا اغلب اوقات ما  صرفا به جهت انجام كاری مشخص و بدون آنكه به درون جهان مجازی فرو رویم به صفحه كلید ضربه می زنیم اما اگر از استفاده های دم دستی كامپیوتر صرف نظر كنیم و از كاربران حرفه ایی و پروپاقرص كامپیوتر پرس و جو كنیم درخواهیم یافت كه بسیاری از آن ها به راحتی لحظاتی را به یاد می‌آورند كه گویی هیچ حائل و فاصله ای بین خود و كامپیوتر شان احساس نمی‌كردند.

در واقع می توان گفت كه فضای سایبر گستره ایی از ذهن است كه می تواند تمامی اشكال زندگی منطقی را بسط و معنا دهد. شما می توانید حالت های متنوع و متفاوت ذهنی را از قبیل تخیلات(خیالپردازی ها) خیالپروری ها، توهمات، حالات هیپنوتیستیك و سطوح گوناگونی از هوشیاری  را در فضای مجازی تجربه كنید. تحت این چنین شرایط است كه فضای سایبر همانند دنیای "رویا" می شود. دنیایی كه وقتی ما به خواب فرو می رویم ، پدیدار می شود.

فضای سایبر را نمی توان تنها یك"بزرگ شاهراه اطلاعاتی" ساده دانست. زیرا تجربه ذهنی ما در فضای مجازی با تجربه ذهنی ما زمانی كه بی هیچ هدف و ارزشی خیالبافی می كنیم، كاملا متفاوت است. در واقع همانگونه كه علم روانشناسی خواب شبانه را برای حفظ سلامتی، توسعه عاطفی و رشد شخصیت یك فرد ضروری می داند، این فضای مجازی هم بیش از هر چیز دیگری در خدمت روان انسان است. زیرا مرزهای بین وا قعیت های آگاهانه و نا آگاهانه را به هم نزدیك ساخته و می تواند درباره معنای "واقعیت" چیز هایی به ما بگوید.

محیط "په‌لیس" (Palace)  یك محیط چت گرافیكی است كه ما برای این تحقیق آن را انتخاب كرده ایم. كاربران در این محیط می توانند برای برقراری ارتباط با دیگران از بین  صورتك های گرافیكی موجود در آن محیط، یك یا چند صورتك را برای باز نمایی شخص خود انتخاب كنند. این صورتك ها هر یك موقعیت یا حالت روانی خاصی را بیان می كند. بعضی از این حالت های "رویاگونه" در محیط "په‌لیس" را می توان در دیگر فضاهای مجازی هم پیدا كرد. ولی تعدادی از این حالت های تنها در محیط "پلس" وجود دارند و كاملا بی نظیر و خاص هستند.

مهم تر از همه این است كه محیط "په‌لیس" مانند رویا بسیار مجذوب كننده است. چرا كه این محیط یك "تجربه بصری" جدی است. یك مثل قدیمی می‌گوید : "یك تصویر با ارزش تر از هزاران كلمه است ." علم روانشناسی هم تجربه بصری را  تجربه ای بسیار غنی و تصاویر و نمادها را زبان ناآگاهانه می نامند.   

برای درك و آشنایی بیشتر با این"تجربه بصری" باید از دیدگاه روانشناسی خواب، رویا و رویا بینی را مورد توجه قرار داد.

برخی از ویژگی های رویا و رویا بینی از دیدگاه روانشناسی را می توان به شرح زیر فهرست كرد:

- در رویا قوانین مرسوم زمان، مكان و مسافت اجرا نمی شود

- فردی كه خواب می بیند می تواند مكررا از یك ماجرا به ماجرایی دیگری منتقل شود، بی آنكه روی زمین سفر كند. ممكن است فرد در خواب خود درگیر ماجرایی در تهران باشد اما بلافاصله درگیر ماجرایی در هاوایی گردد....

- در رویا حسی از مسافت یا مكان وجود ندارد، مسافت و مكان به مفهوم مادی تنها روی زمین خاكی معنا دارد .

-  همچنین كشش جاذبه زمین و آگاهی روزانه اغلب در رویا ناپدید می شوند.

- فرد می تواند چون جسمی شناور در فضا، در حال پریدن یا پرواز كردن باشد. دقیقا بر خلاف آنچه كه به عنوان قوانین نیوتن به اثبات رسید است.

حالت های فوق در فضای سایبر در حد وسیع تری رخ می دهد. زیرا كاربران در آن فضا از قوانین و آگاهی های زمینی فرا تر می روند: آن ها  تنها با یك كلیك ساده بر روی نگاره‌ایی می توانند از مكانی به مكان دیگر انتقال یابند، بدون هیچ حركتی در پاها یا چرخشی درچرخ ها و یا هیچ عاملی  كه برای اثبات حركت فرد وجود داشته باشد.

 این تنها یك تغییر بصری و روانی است كه انتقال را نشان می دهد. در حالی‌كه شما با وجودی مادی، درون اتاقی با انتخاب شخصی و كاملا بیدار نشسته اید. و آنچه كه اتفاق می افتد مانند رویایی است كه به شما احساسی از لذت و آسودگی می‌بخشد.

شاید زمانی نه چندان دور ما هم با این گفته چانگ تزو (Chuang Tzu) هم كلام شویم ؛ آیا این ما هستیم كه در فضای سایبر به عنوان كاربر سیر می كنیم یا اینكه این فضای سایبر است ، كه به عنوان بخشی از برنامه های خود ما را تعریف می كند ، كسی چه می داند؟

مركز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری

 
   
  
 


بقیه مطالب وبلاگ l یک مثال ساده در ماکرو نویسی
l ایجاد یک ماجول در ماکرو
l اولین درس ماکرو
l آغاز ماکرو نویسی در اکسل
l تبلت پی سی چیست؟
l سیستم عامل آندروید چیست ؟
l ملکه تبلت‌ درCES 2011 کیست؟
l چگونه یك متخصص امنیتی شوم؟
l تحلیلى اقتصادى از تاثیر اینترنت و فناورى اطلاعات بر بازارها و موسسات بیمه‌
l راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز فناوری دنیا در چین
l معرفی MRTG به عنوان نرم افزار Monitoring شبکه
l نرم‌افزار یک ‌بیستم صادرات هند را شامل می‌شود
l سایت انستیتوی فیلم آمریكا
l What is Chief Information Officer
l مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از فناوری‌های بی‌سیم و موبایل