به نام خدا

 

    تماس با مدیر سایت/Contact  ایمیل من

 وبلاگ من



-->

استاندارد ISF، تجربه ی برتر امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات ,

پنجشنبه 3 خرداد 1386


طبقه بندی موضوعی : امنیت اطلاعات
نویسنده : امیرحسین شریفی
ناشر : همكاران سیستم
تاریخ انتشار : 03/03/1386

استاندارد ISF، تجربه ی برتر امنیت اطلاعات

امروزه استاندارد ISF (Information Security Forum ) به عنوان تجربه ای معتبر برای امنیت اطلاعات شناخته شده است. این استاندارد  مجموعه ی تجربیات بیش از 260 شرکت و سازمان بین المللی معتبر در زمینه ی اطلاعات و بهسازی امنیت اطلاعات آن هاست.

در طول 16 سال ، ISF بیش از هفتاد و پنج میلیون دلار برای گردآوری اطلاعات موثق و درست برای اعضای خود هزینه کرده است. شاید کار این استاندارد ، نشان دادن مجموعه ی بسیار گسترده و جامع از تمامی عناوین مربوط به مدیریت ریسكهای اطلاعات در دنیاست.

استاندارد ISF فشرده و كلیدی برای برنامه های گسترده ی گروه ISF است. نتایج این استاندارد که در طی سال ها گسترش یافته و هر سال نسبت به سال پیش بهبود پیدا كرده است ، اجرای پروژه هایی زیادی است كه توسط ISF تعریف و انجام شده است.

هر چند ISF و  نتایج آن متعلق به اعضای انحصاری آن است ، اما این گروه تصمیم گرفت برخی از نكات كلیدی  را در قالب مجموعه ای كامل به نام The Standard of Good Practice (استاندارد تجربه برتر ) ، در جهت رسیدن به اهداف زیر به اشخاص غیر عضو ارائه دهد:

-          ایجاد زمینه ای برای بالا بردن سطح امنیت اطلاعات سازمان ها در سرتاسر جهان از طریق  تجربه ای برتر

-     كمك به سازمان ها و شركت هایی كه عضو ISF نیستند ، برای بهبود وضعیت امنیتی خود و كاهش خطرات امنیتی در سطح قابل قبول

-          كمك عملی به تولید كنندگان استاندارد ها برای مشخص كردن  نواحی و كاهش ریسك های اطلاعاتی در یك مجموعه

ISF با اجرای  ممیزی وضعیت امنیت اطلاعات  اعضای خود، آنها را قادر می سازد تا ارزیابی کلی از وضعیت امنیت اطلاعات سازمان خود داشته باشند. این ممیزی به صورت عملی و با استفاده از ابزارهای خودكار انجام می شود تا بتوانند میزان اجرای توافق های امنیتی خود را در سازمان اندازه گیری و با سازمان های سردمدار گروه مقایسه كنند.

معرفی استاندارد

در این بخش ، جزییات دقیق تری از استاندارد ISF ارائه خواهد شد.

این استاندارد، امنیت اطلاعات را از دید كسب و كارها بررسی می كند و  ارزیابی ابتدایی از توافق ها و سیاست های امنیتی سازمان ها ارائه می دهد. استاندارد ISF روی توافق هایی تمركز دارد كه باید در سازمان های سردمدار IT ایجاد شود تا از این طریق به آنها  برای كنترل ریسك های امنیتی کمک کند.

استاندارد بر اساس اصول غنی شده ی حاصل از تحقیقات عمیق و تمرینات عملی اعضای گروه ISF تنظیم شده است و هر دو سال یك بار  روز آمد می شود.

تمرینات موجود در استاندارد می تواند به صورت جزیی یا كلی در توافق های امنیتی سازمان ها توسط افراد كلیدی زیر گنجانده شود:

- مدیر امنیت اطلاعات : مقامی مشابه كه مسئول و پاسخگوی مسایل امنیت اطلاعات و پیاده سازی آنها در سازمان است.

- مدیر سازمان : كه مجری برنامه های كاربردی و بحرانی سازمان است.

- مدیر IT  : كه پاسخگو و مسئول طراحی، تولید ، نصب و اجرا و نگهداری تجهیزات یا سیستم های اطلاعاتی است.

استاندارد ISF برای اولین بار در سال 1996 منتشر شد. نسخه ی جدید این استاندارد هر دو سال یك بار منتشر و كلید ها و موارد دیگر به آن افزوده می شود و در راستای  استاندارد بین المللی توسعه پیدا می كند. این استاندارد بر پایه ی دانش اعضای گروه ISF و نیز مهارت های تیم مدیریت آن بنا نهاده شده است ،  كه به صورت تمام وقت روی این استاندارد فعالیت می كند. از استاندارد های بین المللی دیگر (همچون ISO 17799 ) و نتایج تجزیه و تحلیل های ممیزی های ISF نیز به عنوان یك منبع در آن استفاده می شود.


 خلاصه آنكه، این استاندارد بر پایه ی 16 سال برنامه های كاری ISF، 125 پروژه ی تحقیقاتی و 200 گزارش بنا نهاده شده است.

این استاندارد در بیش از 10 شركت و سازمان تولیدی و طراحی به طور آزمایشی پیاده سازی شده است تا از درستی كلید های آن در بخش امنیت اطلاعات، اطمینان حاصل شود.

استاندارد تجربه ی برتر امنیت اطلاعات، در اصل مجموعه ای است از اصول واقعی و درستی كه از طریق بهترین تجربیات سازمان های عضو به دست آمده و بر اساس نیازهای سازمان های مختلف ایجاد شده است.

بسیاری از حرفه ای های امنیت اطلاعات ، از این استاندارد به عنوان  استانداردی ارزشمند یاد می كنند كه می توان آن را در تمام سطوح امنیتی سازمان ها در سرتاسر جهان به كار برد.

منافع استفاده از استاندارد

ایجاد یك محیط مدیریتی- تجاری

برای ایجاد یك محیط مدیریتی-تجاری كه در آن ریسك های امنیتی قابل كنترل باشند ، نیاز است:

-          امنیت اطلاعات در وضعیت ایده آل قرار داشته باشد

-          بهترین تجربه ها برای طراحی، تولید، نصب و اجرا و همچنین نگهداری سیستم های اطلاعاتی در نظر گرفته شود.

هر چند انجام همه این امور كاری طاقت فرسا و پیچیده است ، زیرا یك سازمان در یك مسیر پویا با مسایل زیادی رو به رو می شود ، از جمله :

-          فشار های ناشی از وضعیت های دشوار اقتصادی جهان كه سازمان با آن مواجه است.

-           اعتماد فزاینده ای كه بر پایه ی  سیستم اطلاعاتی برپایه IT ایجاد می شود

-     خطرات و تهدیداتی كه كامپیوتر ها و شبكه ها با آن مواجه اند و  تكنیك ها و فناوری های آن روز به روز در حال افزایش و پیشرفت است

-          نیازهای تجاری سیستم ها و كارمندان برای انجام سریع و آسان كارها

-          نبود مهارتهای كلیدی ، کارشناسی و دیگر منابع در بسیاری از حوزه های پر اهمیت .

بنابراین ، سازمان ها نیازمند  تعریفی ساده و عملیاتی اند كه شامل تكنیك های مناسبی برای بالابردن سطح امنیت اطلاعات باشد و بتواند این تكنیك ها را به شکل عملیاتی در سازمان پیاده سازی كنند . این چیزی نیست جز استاندارد تجربه ی برتر امنیت اطلاعات!

اندازه گیری میزان کارایی در برابر استاندارد

اگر چه استاندارد تجربه ی برتر مشخص می كند كه چه كاری باید انجام شود،  اغلب سازمان ها می خواهند بدانند كه در برابر یک استاندارد باید چه كاری انجام دهند. در واقع ، اعضای ISF می توانند از ممیزی وضعیت امنیت اطلاعات، بهره بگیرند و این می تواند تا حدی آنها را به استاندارد نزدیك كند.

این ممیزی به سازمان كمك می كند كه بتواند توافق های امنیت اطلاعات موجود در سازمان را آزمایش کند و نمره ی خود را در برابر استاندارد ببیند.


این پروسه در عكس زیر كاملا مشخص است :


اعمال كردن استاندارد

استاندارد تجربه ی  برتر ، به پنج بخش جداگانه تقسیم می شود كه هر كدام  محیط كاری مشخصی را در نظر گرفته است.

در اصل استاندارد ، بر چگونگی پشتیبانی نقاط و فرآیند های كلیدی سازمان توسط امنیت اطلاعات تمركز دارد. این فرآیند ها تا اندازه ی  زیادی به میزان وابستگی سازمان به IT بستگی دارد و بیشتر از همه روی بخش هایی كه حیات سازمان  به آن ها بستگی دارد  متمركز می شوند.

به همین دلیل بخش برنامه های كاربردی تجاری پر اهمیت (Critical Business Application ) جز مركز طراحی این استاندارد است. این ارتباط در شكل زیر نشان داده شده است :


 

بخش تاسیسات كامپیوتری (Computer Installation ) و شبكه ها (Networks ) به عنوان شالوده ی زیربنایی برای اجرای برنامه های كاربردی تجاری را فراهم می كند. بخش توسعه ی سیستم ها (Systems Development ) نیز چگونگی برخورد با برنامه ی كاربردی جدید را مشخص می كند. مدیریت امنیت (Security Management ) نیز مشخص كننده ی كنترل ها و هدایت در سطح بالاست.

در جدول زیر ، بخش های بالا به طور اجمالی معرفی شده اند :

منظر امنیت

كانون توجه

ناحیه ی كاری

مدیریت امنیت

مدیریت امنیت در سطح بالای سازمان

تعهدی تمامی مدیران سطح بالای سازمان برای بالا بردن سطح امنیت اطلاعات سازمان با در اختیار قرار دادن تمامی منابع در این جهت

برنامه های كاربردی پر اهمیت

تمامی برنامه های كاربردی كه برای حیات تجاری سازمان لازم است.

تمامی نیاز های امنیتی برنامه های كاربردی و مقرراتی كه وضع می شود تا ریسك های مربوط به برنامه های كاربری در سطح قابل قبولی قرار گیرند.

تاسیسات كامپیوتری

تاسیسات كامپیوتری كه برنامه های كاربردی را پشتیبانی می كند.

تعریف تمامی نیاز ها برای سرویس كامپیوترها و چگونگی راه اندازی كامپیوتر ها و اجرای آن برای تامین نیازهای تعریف شده

شبكه ها

شبكه ای كه یك یا چند برنامه كاربردی را مشخص می كند

چه نیاز هایی برای سرویس شبكه ها باید تعریف شوند ، و چه شبكه هایی باید راه اندازی و اجرا شوند تا این نیاز ها را تامین كنند.

توسعه سیستم

واحد یا حوزه ی توسعه ی سیستم ها یا  پروژه ی توسعه ی سیستم مشخص

چگونه نیازهای تجاری (ازجمله نیاز های امنیتی ) یك سازمان ، تعریف می شود و چگونه سیستم ها طراحی و ساخته می شوند تا پاسخگوی این نیازها باشند.

 http://www.systemgroup.net/fa/view/style.asp?p=5.3&i=650

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


معیارهای ارزیابی منابع مرجع اینترنتی

عمومی ,

پنجشنبه 3 خرداد 1386

پریسا خاتمیان فر


کارشناس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد

 


چکیده
با توجه به افزایش روزافزون حجم منابع اطلاعاتی، ارزیابی این نوع منابع به خصوص منابع مرجع، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات که استفاده از دانش بشری را برای استفاده‌ كنندگان آسان می کند و نقش مهمی در پاسخگویی به سؤالات و رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این راستا، با توجه به انتشار بسیاری از منابع مرجع در اینترنت (رایگان / غیر رایگان) كتابداران باید علاوه بر شناسایی و استفاده از آنها برای پاسخگویی به پرسشهای كاربران، با استفاده از معیارهای ارزیابی خاص منابع مرجع اینترنتی، اعتبار و ارزش آنها را بررسی كرده و نسبت به این امر اطمینان حاصل كنند. در این مقاله، با توجه به اهمیت ارزیابی این نوع منابع، متون مرتبط با این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و سیاهه وارسی مربوط به معیارهای ارزیابی منابع مرجع اینترنتی ارائه می گردد.

كلیدواژه ها:  منابع اطلاعات، منابع الكترونیكی،  ارزیابی، منابع مرجع، وب جهانی

کل مقاله :

http://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol7/khatamiyanfar_abs.htm


10 قاعده طلایی گوگل به روایت اریك اشمیت

عمومی ,

سه شنبه 1 خرداد 1386

یکشنبه، ۳۰ اردیبهشتماه ۱۳۸۶

اریك اشمیت به این واقعیت اشاره دارد كه خلاقیت و پرورش آن در كاركنان یك شركت، رمز پیروزی در شركت‌های دیجیتالی امروز جهان است.



10 قاعده طلایی گوگل به روایت اریک اشمیت
علی‌محمد آقازمانی- حیات‌نو
اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل، چندی پیش در مقاله‌ای در نشریه نیوزویک، قواعد طلایی کسب‌وکار یکی از برترین شرکت‌های دیجیتالی جهان را تشریح کرد. اگرچه رهبران گوگل بر خلاف رهبران مایکروسافت، در انتشار مقاله و گزارش تخصصی، فعالیت کم‌تری دارند، اما مطالبی که هر از گاهی توسط آنان ارائه می شود، قابل تامل است. متن حاضر، روایتی است از راهکارهایی که گوگل در کسب‌وکار در دنیای دیجیتال به آنها وابسته است. اریک اشمیت به این واقعیت اشاره دارد که خلاقیت و پرورش خلاقیت در کارکنان یک شرکت، رمز پیروزی در شرکت‌های دیجیتالی امروز جهان است. این خلاقیت است که کارآفرینی دیجیتالی را به بهترین شکل ممکن پرورش و هدایت می‌کند و این تضمینی برای بقا در دهکده جهانی است.

مقدمه
در گوگل، ما پیتر دروکر (پدر مدیریت نوین در قرن بیستم) را به عنوان یک معلم تجارت معروف می‌شناسیم که می‌تواند کارگرهای اطلاعاتی جدیدی را پرورش دهد. دروکر واژه کارگرهای اطلاعاتی را در سال 1959 ابداع کرد. او بر این عقیده بود که کارگرهای اطلاعاتی کارگرهایی هستند که باور داشته باشند که مفید و موثراند نه اینکه مانند دیگران فقط از ساعت 5 تا 9 صبح بر اساس وظیفه سر کار بروند.

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال این گونه کارمندان بروند و از آنها بهره بگیرند می‌توانند به عنوان شرکت‌های برتر در 25 سال آینده معرفی گردند. در واقع گوگل نیز مبنای کار خود را بر چنین اساسی پایه‌ریزی کرده است. بحث در مورد این موضوع که آیا شرکت‌های بزرگ می‌توانند این کارکنان اطلاعاتی را مدیریت کنند یکی از بحث‌های اصلی در سال‌های گذشته بوده است. به دلیل اینکه عدم مدیریت درست در این بخش باعث از کار افتادن شرکت خواهد شد این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مباحثی که در اینجا مطرح می‌کنیم 10 قانون اصلی است که ما برای موثر بودن کارکنان اطلاعاتی به شما معرفی می کنیم. به دلیل اینکه در بسیاری از کارخانه‌ها کارکنان اطلاعاتی اصلی مهندسان هستند در اینجا نیز مبنای کار ما مهندسان خواهند بود. اما بعضی از این قانون‌ها به دیگر کارکنان نیز تعلق دارد.

1- به وسیله تشکیل کمیته و شورا اقدام به استخدام کنید
به طور کل کسی که در گوگل درخواست استخدام را مطرح می کند حدود 12 مصاحبه مختلف را پشت سر می‌گذارد تا استعدادها و مهارت‌های او مشخص شود. هر کدام از اعضای کمیته نظر خود را ابراز می‌کنند. این عملیات باعث می‌شود تا استانداردهای کار بالاتر رود. درست است که زمان بیشتری را صرف می‌کند ولی ما فکر می‌کنیم که ارزش آن را دارد. اگر شما افراد با قابلیت را استخدام کنید و در هنگام مصاحبه به آنها فشار زیادی را وارد کنید، باعث می‌شود تا آنها نیز مهارت خود را به نمایش بگذارند ما از ابتدا در گوگل به این صورت شروع به استخدام کردیم و مبنای کار مان در این شرکت اینگونه کارکنان هستند.

2- خواسته‌های آنان را فراهم کنید
همانطور که دروگر می گوید: همه چیزهای مزاحم را از جلوی آنان بردارید. ما امکانات استانداردی را برای آنها ترتیب داده‌ایم که شامل اسباب و وسایل نهار خوری، باشگاه ورزشی، رختشوی‌خانه، اتاق ماساژ، آرایشگاه، کارواش، خشک شویی‌، اتوبوس‌های ایاب‌وذهاب و هر چیز دیگری که یک مهندس به آن احتیاج دارد. به این نکته توجه داشته باشید که برنامه‌نویس‌ها دوست دارند که فقط برنامه نویسی کنند. دیگر احتیاجات آنها را ما برآورده می‌کنیم.

3-مکان کار آنها را نزدیک به هم قرار دهید
تقریبا تمام پروژه‌ها در گوگل پروژه‌های تیمی هستند و اعضای تیم‌ها احتیاج به برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. بهترین راه برای ارتباط برقرار کردن آنها این است که اعضای تیم‌ها را در هنگام کار نزدیک به هم قرار دهید. در واقع اداره را به محلی برای به اشتراک گذاشتن تفکرها تبدیل کنید. با این روش هنگامی که یک برنامه‌نویس می‌خواهد با همکار خود صحبت کند دسترسی آسان خواهد بود، نه تلفن، نه ایمیل و نه هیچ زمان از دست رفته‌ای برای پاسخ. همچنین اتاق‌های کنفرانسی وجود دارد که برنامه‌نویسان می‌توانند به طور ساعتی از آن برای مشورت کردن استفاده کنند. در واقع نشستن در کنار یک برنامه‌نویس بزرگ می‌تواند بسیار با ارزش باشد.

4-هماهنگی
به دلیل اینکه برنامه‌نویسان در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. درصد هماهنگی نیز بالا خواهد رفت. چون هر برنامه‌نویس قادر خواهد بود که به آسانی و بدون تلف کردن وقت بفهمد که اعضای گروه خود در حال حاضر در کدام بخش از پروژه قرار دارند. آیا او نیز همراه آنان است یا از برنامه عقب است و این به دلیل فاصله نزدیکی فیزیکی آنان خواهد بود.

5-استفاده نامحدود کارکنان از ابزارهای شرکت
یکی از این ابزارها وب است. صفحات داخلی وب که در داخل شرکت برای انجام پروژه‌ها استفاده می‌شود. آنها به طور کامل اندیس‌گذاری می‌شوند و برای اعضای تیم پروژه قابل استفاده خواهد بود.به عنوان مثال یکی از دلایل موفقیت Gmail آزمایش شدن این سرویس به طور مکرر بود. یعنی خود کارکنان با صفحات وب داخلی شرکت ماه ها این سرویس را مورد بررسی قرار دادند.سپس پس از مدتی آن را روانه بازار کردند و می‌بینید که به موفقیت بسیاری نیز دست یافته است.

6- خلاقیت را تشویق کنید
مهندسان گوگل 20% از وقتشان را فقط برای انتخاب پروژه مصرف می‌کنند. البته این زمان از دست نرفته و باعث می‌شود که پروژه‌های خوبی حاصل شود. اما به طور عمومی ما به انسان‌های خلاق اجازه می دهیم که خلاق باشند. یکی از سلاح‌های نا مخفی ما نظریات ارسال شده به وسیله پست است. صندوق پستی که مردم از سراسر دنیا پیشنهادات و انتقادات خود را برای ما بوسیله آن ارسال می کنند. در واقع ما اجازه می دهیم تا خود مردم آن چیز را که می پسندند ارائه دهند و ما روی آن طرح‌ها کار کنیم.

7- تلاش برای رسیدن به رضایت عمومی
در واقع در سیستم‌های مشارکتی ما همیشه یک تصمیم گیرنده نهایی وجود دارد. ما به این قضیه معتقدیم که افراد بیشتر بسیار باهوش تر از افراد کمتر هستند.و در واقع ما یک پهنای اطلاعاتی قبل از تصمیم‌گیری نیاز داریم. در گوگل نقش مدیر در واقع یک جمع کننده نظرات است نه یک دیکتاتور در تصمیم رسیدن به رضایت عمومی گاهی اوقات بسیار طول می‌کشد. اما همیشه پروژه‌ای کامل تر بوده است که تیمی تر بوده است.

8- زیان‌آور نباشید
مطالب زیادی در مورد شعار گوگل نوشته شده است که ما سعی می‌کنیم با آن زندگی کنیم. همانطور که در تمام موسسات و سازمان‌ها افراد در مورد نظرات شان احساساتی هستند در گوگل نیز چنین است.در گوگل هیچ کس به صندلی مدیریت نمی رسد مگر اینکه مبتکر طرح های نوین باشد. ما در واقع جوی از تحمل و احترام در مقابل نظرات مردم به راه انداخته‌ایم نه جوی که در آن پر از بله در مقابل نظرات مردم باشد.

9-داده‌ها تصمیمات را حرکت می‌دهند
در گوگل تمام تصمیمات بر مبنای تجزیه و تحلیل گرفته میشود. ما سیستمی را برای مدیریت اطلاعات به راه‌انداخته‌ایم که نه تنها در وب بلکه در داخل شرکت‌مان نیز ما را یاری می‌رساند. در همین راستا آنالیزورهایی را استخدام کرده ایم که به سختی بر روی داده‌ها کار می‌کنند و ما را به روز نگه می‌دارند.

10- بطور موثر ارتباط برقرار کنید
هر جمعه ما مجمعی برای آگاهی دادن، معرفی، سوال و جواب ( و البته نوشیدنی و غذا) را برگزار می‌کنیم. این مجمع به مدیران اجازه می‌دهد تا هر هفته با کارکنان خود انتخاب بر قرار کنند و یا بالعکس. گوگل اطلاعات خود را به طور وسیعی برای دیگر سازمان‌ها یا موسسات منتشر می‌کند. برخلاف دیگران ما بر این باوریم که قانون اول دومی را می سازد، یعنی پشت‌گرم بودن کارکنان در کار باعث وفاداری آنها در کار می‌شود. مهندسان به طور طبیعی روحیه رقابتی دارند. آنها در مقابل افرادی که دانش‌شان پایین‌تر است تحمل و دوام ندارند. اما نقریبا تمام پروژه‌های مهندسی تیمی هستند، داشتن یک فرد باهوش اما نامنعطف در تیم واقعا مرگ‌آور است.اگر ما جملاتی مانند "باهوش‌ترین فردی که تا به حال دیدم" یا "می‌خواهم دوباره با او کار کنم" را از گروهی شنیدیم باید در پروژه‌های بعدی نیز آنها را در یک تیم قرار دهیم.

یک مهندس خوب همیشه به این امر معتقد است که پروژه‌ای که در دست اوست باید بهتر از پروژه‌های قبلی باشد. برای تحقق یافتن این امر آنها باید کار تیمی‌شان را بالا تر ببرند و سعی کنند تا بوسیله کار تیمی این امر را استحقاق بخشند. نکته آخر این است که گوگل در حال رشد کردن است. دلیل این پیشرفت هم همین ارتباطات است. جلسات روز جمعه برای به دست آوردن یک دید جمعی از تیم است. به این نکته توجه داشته باشید که گوگل در حال حاضر یک سازمان است.

ما باید بر روی مدیریت خلاقیت و ابداع و ابتکار تمرکز کنیم. اما این تنها نقطه تمرکز در گوگل نیست. ما باید عملیات ها و کارهایمان را نیز به طور روز به روز مدیریت کنیم و این کار ساده‌ای نیست.ما در واقع در حال ساختن زیر بنا و پایه تکنولوژی هستیم که بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از چیزهایی است که در تاریخ بشر ساخته شده است.

آنهایی که برنامه‌ریزی می‌کنند، یعنی این سیستم را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند باید دارای انگیزه بالایی باشند. در گوگل عملیات ها فقط آزمایشی نیستند بلکه آنها برای موفقیت مجموعه بسیار مهم هستند. به این دلیل باید سعی کنیم که در تمام پروژه‌ها موفق باشیم.

منبع
www.msnbc.msn.com/id/10296177/site/newsweek


 http://www.itna.ir/archives/article/006885.php


بقیه مطالب وبلاگ l یک مثال ساده در ماکرو نویسی
l ایجاد یک ماجول در ماکرو
l اولین درس ماکرو
l آغاز ماکرو نویسی در اکسل
l تبلت پی سی چیست؟
l سیستم عامل آندروید چیست ؟
l ملکه تبلت‌ درCES 2011 کیست؟
l چگونه یك متخصص امنیتی شوم؟
l تحلیلى اقتصادى از تاثیر اینترنت و فناورى اطلاعات بر بازارها و موسسات بیمه‌
l راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز فناوری دنیا در چین
l معرفی MRTG به عنوان نرم افزار Monitoring شبکه
l نرم‌افزار یک ‌بیستم صادرات هند را شامل می‌شود
l سایت انستیتوی فیلم آمریكا
l What is Chief Information Officer
l مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از فناوری‌های بی‌سیم و موبایل

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic